http://econferences.ru/index.php/icas/issue/feedМеждународная конференция академических наук2025-11-15T15:25:02+03:00Open Journal Systems<p>E-Conferences — это международная платформа для конференций, которая организует рабочие / виртуальные конференции по различным дисциплинам: инженерия, технологии, менеджмент, социальные науки, пищевые технологии, сельское хозяйство, право, экономика, общественное здравоохранение и многие другие.</p>http://econferences.ru/index.php/icas/article/view/35089ЭВОЛЮЦИЯ РУССКОЙ МЕДИЦИНСКОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ В КОНТЕКСТЕ ИННОВАЦИОННЫХ ПРОЦЕССОВ2025-11-07T10:14:43+03:00Фаиза Нурматова info@econferences.ruОзодбек Хамидов info@econferences.ru<p>Современная медицина переживает эпоху стремительных инноваций, сопровождающихся активным обновлением её терминологического аппарата. Развитие искусственного интеллекта, телемедицины, биоинженерии и геномики способствует формированию новых медицинских понятий, часто заимствованных из английского языка. Цель данной статьи — рассмотреть влияние технологических инноваций на русскоязычную медицинскую терминологию и выявить лингвистические закономерности её обновления. Результаты исследования показывают, что интернационализация научного пространства способствует активному появлению неологизмов и гибридных конструкций в медицинском языке России.</p>2025-11-06T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 http://econferences.ru/index.php/icas/article/view/35168ЭКОЛОГИК ЗАРАРНИ АНИҚЛАШ, БАҲОЛАШ ВА УНИ ҚОПЛАШ БИЛАН БОҒЛИҚ МУАММОЛАРНИНГ ТАХЛИЛИ2025-11-11T15:32:57+03:00Ўктам Ўтаев info@econferences.ru<p>Экологик экспертиза талабларини бузиш натижасида келиб чиқадиган зарарни қоплаш – экологик ҳуқуқнинг муҳим таркибий қисмидир.</p>2025-11-10T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 http://econferences.ru/index.php/icas/article/view/35213COGNITIVE AND PRAGMATIC MECHANISMS OF SPEECH PRODUCTION IN THE FRAMEWORK OF NEUROLINGUISTICS2025-11-13T08:36:45+03:00Hilola Egamberdiyeva hilolae805@gmail.com<p>speech production represents one of the most complex cognitive activities of the human brain, integrating conceptual, linguistic, and pragmatic processes within a unified neural framework. This paper explores the cognitive and pragmatic mechanisms underlying speech production from the standpoint of neurolinguistics. Drawing on classical models of speech processing (Levelt, Garrett, Dell) and recent neuroimaging findings (fMRI, EEG), the study outlines the hierarchical stages of language generation — conceptualization, formulation, and articulation — as well as their corresponding neural substrates in the Broca’s area, Wernicke’s area, and prefrontal cortex. Pragmatic aspects such as communicative intention, contextual inference, and discourse planning are analyzed through the lens of theory of mind and executive control networks. The paper proposes an integrative cognitive–pragmatic model that accounts for how meaning is encoded, modified, and realized in real-time speech production. The findings highlight the interdisciplinary significance of combining cognitive linguistics, pragmatics, and neurolinguistics in understanding the neurocognitive architecture of language use.</p>2025-11-12T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 http://econferences.ru/index.php/icas/article/view/35262DEVELOPING A SYSTEM OF MOTHER TONGUE LESSONS TO ENHANCE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN PRIMARY EDUCATION BASED ON A VARIATIVE APPROACH2025-11-14T09:55:29+03:00Ra’no Turapova info@econferences.ru<p>This article explores the creation of a system of mother tongue lessons aimed at developing communicative competence among primary school students using a variative approach. The study emphasizes interactive, learner-centered, and adaptive teaching methods that provide multiple pathways for verbal interaction, collaboration, and active participation. By integrating game-based, multimedia, and collaborative strategies, the proposed system enhances students’ oral communication skills, vocabulary, and confidence in dialogue. Findings indicate that a structured, variative lesson system significantly improves students’ communicative competence and engagement in the classroom.</p>2025-11-13T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 http://econferences.ru/index.php/icas/article/view/35290ЗНАЧЕНИЕ ЦИФРОВОЙ ГРАМОТНОСТИ И ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ ПРИ ИЗУЧЕНИИ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА СТУДЕНТАМИ ТЕХНИЧЕСКИХ НАПРАВЛЕНИЙ2025-11-15T15:22:04+03:00Д.К. Байниязов info@econferences.ru<p>В современном мире цифровые технологии и информационные ресурсы становятся неотъемлемой частью образовательного процесса. Особенно это актуально для студентов технических направлений, для которых английский язык является не только средством общения, но и инструментом профессиональной коммуникации, научного поиска и технического творчества. В данной статье рассматривается значение цифровой грамотности и информационной культуры при изучении английского языка, подчеркивается их роль в формировании компетенций XXI века, а также анализируются основные подходы к развитию данных навыков в техническом образовании.</p>2025-11-14T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 http://econferences.ru/index.php/icas/article/view/35291TEXNOSFERADA TEXNIKA XAVFSIZLIGI OMILLARI2025-11-15T15:25:02+03:00Dinara Komiljanova info@econferences.ruShahzoda Saydivaliyeva info@econferences.ruZ.K. Mirxasilova info@econferences.ru<p>Ushbu maqolada texnosferada texnika xavfsizligini ta’minlashning asosiy omillari, xavf manbalari hamda ularni bartaraf etish yo‘llari tahlil qilingan. Inson faoliyati natijasida shakllangan texnosferaning xavfsiz rivojlanishi uchun texnika, texnologiya va ekologik mas’uliyat o‘rtasidagi muvozanat muhimligi ta’kidlangan. Shuningdek, ilg‘or xavfsizlik madaniyati va raqamli monitoring tizimlarining roli yoritilgan.</p>2025-11-14T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025